Latem zeszłego roku uchwalono akt prawny zmieniający ustawę Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektóre inne ustawy. W związku z tą nowelizacją, wprowadzono sporo zmian do „Ustawy o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich”. Szczególnie interesującym jest wątek wprowadzenia obowiązku sporządzenia oraz stosowania w wybranych podmiotach standardów ochrony małoletnich. Tym samym, poniżej przedstawiamy krótkie podsumowanie dotyczące standardów ochrony małoletnich. Prosto, zwięźle i w duchu #SkracamyDystans Czym w ogóle są standardy? Standardy powinny przyjąć formę dokumentu, określającego podstawowe zasady i procedury obowiązujące osoby pracujące z małoletnimi. Ich kształt powinien zostać dopasowany do charakteru i rodzaju konkretnej placówki, ponieważ inne ryzyka moją się pojawić dla małoletnich w klubie sportowym, a inne w szkole. Niezależnie od placówki, standardy powinny określać zasady bezpiecznych relacji między małoletnim, a personelem placówki, a szczególnie – jakie zachowania są niedozwolone względem małoletnich. Trzeba również określić procedurę, która będzie miała zastosowanie w przypadku podejrzenia krzywdzenia małoletniego, a w przypadku podejrzenia popełnienia przestępstwa – wskazać zasady i osoby odpowiedzialne za składanie odpowiednich zawiadomień do organów państwowych. Rodzice i ich dzieci powinni mieć możliwość zapoznania się ze standardami, a więc polityka ochrony małoletnich musi określać także zasady i sposób udostępniania ich rodzicom lub opiekunom prawnym lub faktycznym małoletniego. Istotne jest również ustalenie planu wsparcia małoletniego, w razie gdyby doszło do jego skrzywdzenia. Bardzo ważne jest to, żeby tekst standardów został zredagowany tak, aby był on zrozumiały dla osób małoletnich. Nie ma więc tutaj miejsca na prawnicze zawiłości. Kto jest zobowiązany do wprowadzenia standardów? Obowiązek wprowadzenia standardów ma każdy organ …
Wielu polskich przedsiębiorców zatrudnia obywateli państw trzecich – najczęściej z Ukrainy, Gruzji czy Mołdawii. Wykonując usługi na rzecz kontrahentów w Niemczech, naturalnym krokiem jest chęć czasowego oddelegowania pracowników do pracy za Odrą.








