Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/klient.dhosting.pl/shifu/testystron.pl-dai9/public_html/wp-content/plugins/cmsmasters-elementor-addon/includes/tags/post/featured-image.php on line 108

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/klient.dhosting.pl/shifu/testystron.pl-dai9/public_html/wp-content/plugins/cmsmasters-elementor-addon/includes/tags/post/featured-image.php on line 108

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/klient.dhosting.pl/shifu/testystron.pl-dai9/public_html/wp-content/plugins/cmsmasters-elementor-addon/includes/tags/post/featured-image.php on line 108

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/klient.dhosting.pl/shifu/testystron.pl-dai9/public_html/wp-content/plugins/cmsmasters-elementor-addon/includes/tags/post/featured-image.php on line 108
Transport - niemiecka płaca minimalna nie dla polskiego pracownika

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/klient.dhosting.pl/shifu/testystron.pl-dai9/public_html/wp-content/plugins/cmsmasters-elementor-addon/includes/tags/post/featured-image.php on line 108

Dobre wieści dla polskich przewoźników – niemiecka płaca minimalna nie dla polskiego pracownika

Anna Rue
Anna Rue

I personally guarantee that we will honestly and decently do our job!

Share:

Niemiecki sąd pracy w Weiβenburg[1] orzekł, że zagraniczni przewoźnicy realizujący transporty kabotażowy na terytorium Niemiec nie mają obowiązku wypłaty swoim pracownikom minimalnego wynagrodzenia według stawek niemieckich. Wyrok jest prawomocny. Przypomnijmy, że obowiązująca od 1 stycznia 2015 roku ustawa o płacy minimalnej (niem. MiLoG) wprowadza minimalną godzinną stawkę na poziomie 8,84 € dla wszystkich osób wykonujących pracę na terytorium Niemiec. W praktyce regulacja stała się szczególnie dotkliwa dla polskich przedsiębiorstw transportowych, albowiem nakładała na nich obowiązek wypłaty kierowcom stawki minimalnej za cały okres transportu przez terytorium Niemiec. Kontrolę nad realizacją tego obowiązku powierzono niemieckiej służbie celnej. MiLoG upoważniała służbę celną m.in. do wszczęcia postępowania kontrolnego wobec zagranicznych przedsiębiorców. Nieprzestrzegane przepisów zostało obwarowane surowymi karami pieniężnymi, nawet do 500 000 euro. Regulacja spotkała się z ostrą krytyką wielu środowisk, co poskutkowało w 2015 roku wszczęciem postępowania przez Komisję Europejską w związku z podejrzeniem naruszenia unijnej zasady swobody świadczenia usług. Tym bardziej zaskakujący wydaje się być wyrok niemieckiego sądu pracy, który orzekł, że zagraniczni przedsiębiorcy transportowi nie mają obowiązku wypłaty swoim pracownikom minimalnego wynagrodzenia. Sąd dokonał samodzielnej oceny prawnej, nie oczekując na rozstrzygnięcie sporu na szczeblu unijnym. Wyrok dotyczy jedynie transportu kabotażowego, czyli realizowanego poza terytorium kraju, w którym znajduje się siedziba przedsiębiorcy (np. polski przewoźnik przyjmuje zlecenie transportu z Berlina do Bremen). W ocenie sądu odmienna wykładnia przepisów narusza unijne regulacje dotyczące swobody przepływu usług i jest sprzeczna z celem samej ustawy. Stawka minimalna jest adresowana do podmiotów mających miejsce zamieszkania w Niemczech i ma im zagwarantować takie same warunki życia oraz ochroną socjalną właśnie na terytorium …

Niemiecki sąd pracy w Weiβenburg[1] orzekł, że zagraniczni przewoźnicy realizujący transporty kabotażowy na terytorium Niemiec nie mają obowiązku wypłaty swoim pracownikom minimalnego wynagrodzenia według stawek niemieckich. Wyrok jest prawomocny.

Przypomnijmy, że obowiązująca od 1 stycznia 2015 roku ustawa o płacy minimalnej (niem. MiLoG) wprowadza minimalną godzinną stawkę na poziomie 8,84 € dla wszystkich osób wykonujących pracę na terytorium Niemiec. W praktyce regulacja stała się szczególnie dotkliwa dla polskich przedsiębiorstw transportowych, albowiem nakładała na nich obowiązek wypłaty kierowcom stawki minimalnej za cały okres transportu przez terytorium Niemiec. Kontrolę nad realizacją tego obowiązku powierzono niemieckiej służbie celnej. MiLoG upoważniała służbę celną m.in. do wszczęcia postępowania kontrolnego wobec zagranicznych przedsiębiorców. Nieprzestrzegane przepisów zostało obwarowane surowymi karami pieniężnymi, nawet do 500 000 euro.

Regulacja spotkała się z ostrą krytyką wielu środowisk, co poskutkowało w 2015 roku wszczęciem postępowania przez Komisję Europejską w związku z podejrzeniem naruszenia unijnej zasady swobody świadczenia usług.

Tym bardziej zaskakujący wydaje się być wyrok niemieckiego sądu pracy, który orzekł, że zagraniczni przedsiębiorcy transportowi nie mają obowiązku wypłaty swoim pracownikom minimalnego wynagrodzenia. Sąd dokonał samodzielnej oceny prawnej, nie oczekując na rozstrzygnięcie sporu na szczeblu unijnym. Wyrok dotyczy jedynie transportu kabotażowego, czyli realizowanego poza terytorium kraju, w którym znajduje się siedziba przedsiębiorcy (np. polski przewoźnik przyjmuje zlecenie transportu z Berlina do Bremen). W ocenie sądu odmienna wykładnia przepisów narusza unijne regulacje dotyczące swobody przepływu usług i jest sprzeczna z celem samej ustawy. Stawka minimalna jest adresowana do podmiotów mających miejsce zamieszkania w Niemczech i ma im zagwarantować takie same warunki życia oraz ochroną socjalną właśnie na terytorium tego kraju. W ocenie sądu stosowanie przepisów do polskich kierowców jest niezasadne, albowiem nie pozostają oni zatrudnieni na terenie Niemiec i skupiają swoją aktywność życiową w innym kraju. Co więcej, sąd orzekł, że zastrzeganie w umowach z polskimi przewoźnikami klauzuli, zgodnie z którą wypłata wynagrodzenia za wykonaną usługę będzie uzależniona od przestrzegania przepisów MiLoG, jest niedopuszczalne.

Wyrok, jakkolwiek dotyczy jedynie kabotażu, z pewnością może stanowić pomyślną prognozę dla całej branży transportowej.

[1] Amtsgericht Weiβenburg, 1 C 435/16

Sign Up for Newsletter

Receive offers, product allerts, styling inspiration and more.

You can unsubscribe at any time.

Related Posts

5

lis
Windykacja po upadłości lub restrukturyzacji dłużnika – co realnie może zrobić wierzyciel
Windykacja po upadłości lub restrukturyzacji dłużnika – co realnie może zrobić wierzyciel?

Windykacja po upadłości lub restrukturyzacji dłużnika. Wielu przedsiębiorców zakłada, że ogłoszenie upadłości przez dłużnika oznacza koniec szans na odzyskanie pieniędzy. W praktyce — nie zawsze tak jest. Postępowania upadłościowe i restrukturyzacyjne to skomplikowane procedury, ale dobrze przygotowany wierzyciel może z nich wyjść z realnym odzyskiem.

22

paź
Zawodnicy amatorscy w przepisach PZPN 2
Zawodnicy amatorscy w przepisach PZPN

Zawodnicy amatorscy to głównie piłkarze niższych lig oraz zawodnicy młodzieżowi. Wiążą się oni z klubem deklaracjami gry amatora na jeden pełny sezon, nie pobierając przy tym wynagrodzenia innego niż zwrot kosztów ponoszonych w związku z uprawianiem piłki nożnej.

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *